آیا بخارى، از ابوطفیل صحابى به خاطر شیعه بودنش روایت نقل نکرده است؟

  ......در ادامه مطلب

طبق اعتقاد اهل سنت، تمام صحابه عادل و از اولیاء الهى هستند، و تمام مطالبى که آن‌ها از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل کنند، به عنوان سنت قطعى واجب الإتباع است.

اما از دیدگاه محمد بن اسماعیل بخارى ، این مسأله عمومیت ندارد و تنها شامل کسانى مى‌شود که با امیرمؤمنان علیه السلام دشمنى داشته‌اند؛ اما اگر کسى از اصحاب، از شیعیان و دوست‌داران امیرمؤمنان علیه السلام به حساب بیاید، نباید از او روایت نقل کرد.


ابن عساکر دمشقى و خطیب بغدادى دو تن از بزرگان تاریخ اهل سنت مى‌نویسند:

کتب إلی أبو نصر بن القشیری أنا أبو بکر البیهقی أنا أبو عبد الله الحافظ قال سمعت أبا عبد الله یعنی محمد بن یعقوب الأخرم یقول:

وَسُئِلَ: لِمَ تَرَکَ الْبُخَارِیُّ حَدِیثَ أَبِی الطُّفَیْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ، قَالَ: " لأَنَّهُ کَانَ یُفْرِطُ فِی التَّشَیُّعِ "

از ابو عبد الله محمد بن یعقوب اخرم پرسیدند: چرا امام بخارى از ابوطفیل عامر بن واثله روایت نقل نمى‌کند؟

او در پاسخ گفت: زیرا ابوطفیل در تشیع افراط مى‌کرد.

ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 26   ص 128، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفکر - بیروت - 1995.

البغدادی، ابوبکر أحمد بن علی  بن ثابت الخطیب (متوفاى463هـ)، الکفایة فی علم الروایة، ج 1   ص 131، تحقیق: ابوعبدالله السورقی، إبراهیم حمدی المدنی، ناشر:المکتبة العلمیة - المدینة المنورة.

بررسی سند روایت:

ابو نصر القشیری:

شمس الدین ذهبى در باره او مى‌نویسد:

ابن القشیری

الشیخ الإمام المفسر العلامة أبو نصر عبدالرحیم بن الإمام شیخ الصوفیة أبی القاسم عبدالکریم بن هوازن القشیری النیسابوری النحوی المتکلم وهو الولد الرابع من أولاد الشیخ...

ذکره عبدالغافر فی سیاقه فقال هو زین الإسلام أبو نصر عبدالرحیم إمام الأئمة وحبر الأمة وبحر العلوم وصدر القروم.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج 19   ص 424 ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بیروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

ابوبکر البیهقی:

1014 البیهقی الإمام الحافظ العلامة شیخ خراسان أبو بکر أحمد بن الحسین بن علی بن موسى الخسروجردی البیهقی صاحب التصانیف...

وبورک له فی علمه لحسن قصده وقوة فهمه وحفظه وعمل کتبا لم یسبق إلى تحریرها...

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذکرة الحفاظ، ج 3   ص 1132، ناشر: دار الکتب العلمیة – بیروت، الطبعة: الأولى.

محمد بن عبد الله بن حمدویه بن نعیم بن الحکم:

الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نعیم بن الحکم الإمام الحافظ الناقد العلامة شیخ المحدثین أبو عبد الله بن البیع الضبی الطهمانی النیسابوری الشافعی صاحب التصانیف...

سیر أعلام النبلاء  ج 17   ص 162

محمد بن یعقوب الأخرم :

ابن الأخرم

الإمام الحافظ المتقن الحجة أبو عبد الله محمد بن یعقوب بن یوسف الشیبانی النیسابوری بن الأخرم ویعرف قدیما بابن الکرمانی

قال الحاکم کان صدر أهل الحدیث ببلدنا بعد ابن الشرقی یحفظ ویفهم وصنف کتاب المستخرج على الصحیحین .

سیر أعلام النبلاء  ج 15   ص 466

بنابراین، سند این روایت نیز اشکالى ندارد و همه روات آن از بزرگان اهل سنت هستند.

این روایت از یک طرف ثابت مى‌کند که در میان اصحاب و یاران رسول خدا صلى الله علیه وآله کسانى بوده‌اند که شیعه امیرمؤمنان علیه السلام به شمار آمده و حتى در تشیعه خود افراط مى‌کرده‌اند.

از طرف دیگر، کینه و دشمنى امام بخارى را را با امیرمؤمنان علیه السلام به تصویر مى‌کشد.

این در حالى است در همین صحیح بخارى، صدها روایت از خوارج نقل شده است، همان کسانى که رسول خدا صلى الله علیه وآله آن‌ها را سگان اهل جهنم نامیده‌اند. افرادى مثل عکرمه غلام ابن عباس که صدها روایت در صحیح بخارى دارد؛ اما تمام بزرگان اهل سنت او را از خوارج و بلکه از ناشران و مبلغان خوارج در کشورهاى مختلف دانسته‌اند.

 

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)

 




:: برچسب‌ها: ابوطفیل, محمد بن اسماعیل بخارى-, اهل سنٌت, صحاح سته

نویسنده : میلاد اسماعیل پور seratemostaghim10@gmail.com
تاریخ : ۱۳٩۱/۸/۱٩
 

 

امارگیر حرفه ای سایت

سایت خدماتی نایت اسکین - امارگیر سایت