چرا صحابه با خلفای سه گانه مخالفت نکردند

در ادامه مطلب........

 

اگر صحابه راستین رسول خدا و یاران باوفای امیر مؤمنان علیه السلام از حضرت و هتک حرمت به صدیقه طاهره، دفاع نکرده اند، از دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله اطاعت کرده اند همان گونه که در منابع صحیح اهل سنت آمده.....


مسلم نیشابوری، در صحیح خود روایت ذیل را این‌گونه آورده است:

1847 وحدثنی محمد بن سَهْلِ بن عَسْکَرٍ التَّمِیمِیُّ حدثنا یحیى بن حَسَّانَ ح وحدثنا عبد اللَّهِ بن عبد الرحمن الدَّارِمِیُّ أخبرنا یحیى وهو بن حَسَّانَ حدثنا مُعَاوِیَةُ یَعْنِی بن سَلَّامٍ حدثنا زَیْدُ بن سَلَّامٍ عن أبی سَلَّامٍ قال قال حُذَیْفَةُ بن الْیَمَانِ قلت یا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا کنا بِشَرٍّ فَجَاءَ الله بِخَیْرٍ فَنَحْنُ فیه فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم. قلت: هل وَرَاءَ ذلک الشَّرِّ خَیْرٌ؟ قال: نعم. قلت: فَهَلْ وَرَاءَ ذلک الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم. قلت: کَیْفَ؟ قال: یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ إِنْسٍ. قال: قلت: کَیْفَ أَصْنَعُ یا رَسُولَ اللَّهِ إن أَدْرَکْتُ ذلک؟ قال: تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْأَمِیرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَأُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ.

حذیفه بن یمان مى‏گوید: به رسول خدا عرض کردم:

ما در زمان شرى بودیم خدا خیرى آورد و ما الآن در خیر هستیم آیا دنباله این خیر، شرى است؟ فرمود: بلى، گفتم دنباله آن شر خیرى است؟ فرمود: بلى. گفتم آیا دنباله آن خیر نیز شرى است؟ فرمود:  بلى. گفتم: چگونه است؟ فرمود: بعد از من پیشوایانى بر شما حکومت کنند که به هدایت من هدایت نیافته‏اند و به سیره و سنت من رفتار نمى‏کنند و به زودی در میان آنان مردانى حاکم می‌شوند که دلهاى آنها دلهاى شیاطین است ولى در لباس انسان درآمده‏اند. گفتم: اگر من آن زمان را درک کردم چه کنم؟ فرمود: گوش فرادار و از امیر اطاعت کن، هر چند بر پشت تو تازیانه زند و مال تو را بر باید گوش بده و پیروى کن‏.

النیسابوری القشیری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحیح مسلم، ج 3،  ص 1476، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت.


حال متن روایت را در تصویر کتاب «صحیح مسلم» که آن را هشت تن از علمای اهل سنت حاشیه زده اند، ملاحظه فرمایید:

نکات قابل تأمل در روایت فوق:

در این روایت نکات دقیقی وجود دارد که برای فهمیدن منظور رسول خدا صلی الله علیه وآله بسیار مؤثر است.

1. خبر از وقوع شر و فتنه بعد از رحلت حضرت:

فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم.

2. پیشوایان بعد از پیامبر، نه به راه حضرت مردم را هدایت می‌کنند و نه تابع سنت پیامبر هستند؛ بلکه از نزد خود، سنت ابداع می‌کنند:

یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی.

3. کسانی‌که به عنوان «ائمه» سر کار می‌آیند، صورت انسان دارند؛ اما قلب هایشان قلب شیطان هستند:

وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ إِنْسٍ.


با توجه به این‌که در واژه «سَیَقُومُ» از کلمه «س» استفاده شده، این مطلب را می‌رساند که این پیشوایان با آن ویژگیهایی که دارند، به زودی بعد از رحلت پیامبر روی کار می‌آیند.

و با توجه به این که حذیفه چند روز پس از قتل عثمان بن عفان وفات یافته، و رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز تکلیف حذیفه را مشخص کرده، مصداق این ائمه، تنها سه خلیفه اول می‌تواند باشد و نه کس دیگر.

قضاوت بیشتر از این را به خوانندگان عزیز واگذار می‌کنیم و اگر این روایت توهین به صحابه باشد مسؤلیت آن به عهده مسلم نیشابوری است که آن را در صحیح ترین کتاب خود آورده است.

4. صحابه در مقابل جریاناتی که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره غصب خلافت و هجوم به خانه حضرت زهرا و غصب فدک و هر آنچه مربوط به اهل بیت آن حضرت رخ داده است، مأمور به صبر بوده اند:

 قال: تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْأَمِیرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَأُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ.

بنابراین، اگر صحابه راستین رسول خدا و یاران باوفای امیر مؤمنان علیه السلام از حضرت و هتک حرمت به صدیقه طاهره، دفاع نکرده اند، از دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله اطاعت کرده اند.

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (ع)




:: برچسب‌ها: رسول خدا صلی الله علیه وآله, امیر مؤمنان علیه السلام, صحیح مسلم, حذیفه بن یمان

نویسنده : میلاد اسماعیل پور seratemostaghim10@gmail.com
تاریخ : ۱۳٩٢/٥/٢٩
 

 

امارگیر حرفه ای سایت

سایت خدماتی نایت اسکین - امارگیر سایت