آیا آیه (بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین)در باره امام زمان (عج) نازل گردیده

  ......در ادامه مطلب

 

در قرآن کریم آیات بسیاری داریم که موضوع اولیه آیه در زمان انبیای گذشته بوده است اما مصداقی از آن نیز در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم محقق می شود . تمامی ماجراهایی که از انبیای کرام نقل شده است به این دلیل بوده است که آن ماجرا ربطی به عصر رسول گرامی اسلام  و وقائع زمان آن حضرت داشته است .


از واضح ترین آنها می توان به آیه

رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیکُم أهلَ البَیتِ  (هود 73)

بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد

اشاره نمود که در شان حضرت ابراهیم و خاندانش نازل شده است اما رسول خدا از خداوند طلب نمودند که آن را در ذریه وی نیز قرار دهد :

قوله : کما صلیت على آل إبراهیم هم إسماعیل وإسحاق وأولادهما ، وقد جمع الله لهم الرحمة والبرکة بقوله : رحمة الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ولم یجمعا لغیرهم ، فسأل النبی صلى الله علیه وآله وسلم إعطاء ما تضمنته الآیة

نیل الأوطار - الشوکانی - ج 2 - ص 325

قول رسول خدا که فرمودند همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی مقصود اسماعیل واسحاق واولاد ایشان است وخداوند برای ذریه وی رحمت وبرکت را جمع فرموده است چون در قرآن فرموده : بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است واین دو مطلب برای هیچ کس جمع نشدند .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را که در این آیه آمده است به وی عطا شود .

قال تعالى : ( رحمة الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ) فسأل ( ص ) إعطاء ما تضمنته هذه الآیة مما سبق إعطاؤه لإبراهیم

مغنی المحتاج - محمد بن أحمد الشربینی - ج 1 - ص 176

خداوند فرمود : بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را این آیه شامل وی می شود – که به ابراهیم عطا شده بود - به وی عطا کند

وبه همین دلیل در روایات می بینیم که هنگام سلام کردن به اهل بیت رسول خدا و درود فرستادن بر ایشان همین آیه را تلاوت می کرده اند:

ثم نهض الیمانی وهو یقول رحمة الله وبرکاته علیکم أهل البیت

الکافی - الشیخ الکلینی - ج 1 - ص 347

شخص یمنی ایستاد وگفت : بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد

آیه مورد بحث نیز همینطور است .

بقیة الله به معنی کسی یا چیزی است که خداوند برای مردم باقی گذاشته است :

 ( بقیة الله خیر لکم ) أی ما یبقیه الله لکم بعد إیفاء الحقوق

تفسیر القرطبی - القرطبی - ج 9 - ص 86

بقیة الله بهتر است برای شما یعنی آنچیزی که خداوند برای شما بعد از دادن حق دیگران باقی گذاشته است

پس معنی بقیة الله عام است و شامل هر چیزی می شود که خداوند برای مردمان باقی گذاشته باشد.  یکی از مهمترین آنها کسی است که خواهد آمد وجامعه را پر از عدل و داد می نماید.

به همین دلیل حتی در بعضی کتب اهل سنت آمده است که خود حضرت خود را بقیة الله نامیده ودیگران هم به حضرت ولی عصر بقیة الله می گویند .

وعن أبی جعفر أیضا قال : المهدی منا منصور بالرعب ...وصاح صایح من السماء بأن الحق معه ومع أتباعه فعند ذلک خروج قائمنا ، فإذا خرج أسند ظهره إلى الکعبة واجتمع إلیه ثلاث مائة وثلاثة عشر رجلا من أتباعه ، فأول ما ینطق هذه الآیة : ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین ) ثم یقول : أنا بقیة الله وخلیفته وحجته علیکم ، فلا یسلم مسلم علیه إلا قال : السلام علیک یا بقیة الله فی الأرض...

الفصول المهمة فی معرفة الأئمة - ابن الصباغ مالکی - ج 2  ص 1133- 1135چاپ دار الحدیث

از ابا جعفر(امام باقر) نقل شده است که گفت مهدی از ماست( اهل بیت) وخداوند او را با انداختن ترسش در دل دشمنان یاری می کند ... منادی از آسمان ندا می دهد که حق با او و اطرافیانش است . در آن هنگام قیام کننده ما قیام می کند . پس وقتی ظهور کند به کعبه تکیه داده و سیصد وسیزده نفر همراه وی جمع می شوند . پس اولین چیزی که می گوید این آیه است : ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین ) سپس می گوید ای مردم من بقیة الله در زمین هستم وخلیفه خداوند و حجت او بر شما .پس هیچ کس به وی سلام نمی کند مگر اینکه می گوید سلام بر تو ای بقیة الله...

مرحوم آیت الله مرعشی در کتاب شرح احقاق الحق مدارک دیگری نیز از کتب اهل سنت برای این مطلب نقل فرموده اند :

منهم العلامة الشیخ عبد الهادی الأبیاری فی " العرائس الواضحة " ( ص 209 ط القاهرة ) قال : وعن أبی جعفر من خبر طویل : أنه إذا خرج أسند ظهره إلى الکعبة واجتمع إلیه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا من أتباعه ، فأول ما ینطق بهذه الآیة : ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین ) ثم یقول : أنا بقیة الله وخلیفته وحجته علیکم فلا یسلم علیه أحد إلا قال : السلام علیک یا بقیة الله فی الأرض ...

ومنهم العلامة المذکور فی " جالیة الکدر " ( ص 209 ط مصر ) . روى الحدیث عن أبی جعفر بعین ما تقدم عن " العرائس الواضحة " .

شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج 13 - ص 332

از ایشان ( کسانیکه از علمای اهل سنت این روایت را در کتبشان نقل کرده اند) علامه شیخ عبد الهادی ابیاری است که در کتاب العرائس الواضحة ص 209 چاپ مصر گفته است واز ابا جعفر( امام باقر علیه السلام) روایتی است طولانی در مورد اینکه وقتی مهدی ظهور کند به کعبه تکیه داده 313 نفر از طرفدارانش نزد وی جمع شده اولین چیزی که می خواند این آیه است که : ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین ) سپس می گوید من بقیة الله هستم وخلیفه او وحجت خداوند بر شما پس هر کس به وی سلام می کند می گوید سلام بر تو ای بقیة الله ...

واز ایشان همین علامه ای که ذکر شد در کتاب " جالیة الکدر " است که همین روایت را که در العرائس الواضحة بود نقل کرده است .

 

موفق باشید




:: برچسب‌ها: منجی-امام عصر(عج), امام زمان (عج), اهل سنٌت, شیعه آل محمد (ص)

نویسنده : میلاد اسماعیل پور seratemostaghim10@gmail.com
تاریخ : ۱۳٩۱/۸/۱۱
 

 

امارگیر حرفه ای سایت

سایت خدماتی نایت اسکین - امارگیر سایت